Universiteiten moeten taalsector aantrekkelijker maken

Universiteiten moeten taalsector aantrekkelijker maken

Universiteiten moeten taalsector aantrekkelijker maken

Het aantal studenten dat zich inschrijft voor studies in de taal- en cultuursector neemt af. Dat stelt Raymund Prins van de Vereniging van Vertaalbureaus. Desalniettemin hebben juist die sectoren op het moment veel te bieden, omdat er allerlei ontwikkelingen gaande zijn.

Groeimarkt voor de vertaalbureaus

Volgens de vereniging is er sprake van een groeimarkt voor vertaalbureaus, iets dat we bij Vertaalbureau Tongo inderdaad herkennen. Er komen steeds meer websites bij en die dienen in toenemende mate ook vertaald te worden naar andere talen. Het is wat dat betreft een markt die volop in ontwikkeling is, ondanks de eventuele bedreiging van Google Translate. Goede vertalers zorgen nog altijd voor belangrijke meerwaarde, omdat we steeds meer geschreven en digitaal doen. Het is daarom opvallend dat het aantal studenten dat zich inschrijft aan de andere kant juist terugloopt.

Inschrijvingen groeien vooral bij technische studies

De studenten kiezen op dit moment vooral voor de technische studies, waar de overheid al een aantal jaren veel reclame voor maakt. Het lijkt deels ten koste te gaan van de inschrijvingen op het gebied van taal en cultuur, omdat er daar sprake is van een daling. De Vereniging van Vertaalbureaus adviseert de universiteiten om hier tijdig op in te springen, om grote leeglopen te voorkomen. Op die manier moeten er weer meer studenten bij gaan komen, zodat er over een aantal jaren niet ineens sprake is van een groot tekort aan specialisten in taal en vertalingen.

Deel dit bericht via: