Meer donaties bij overtuigende zin

Meer donaties bij overtuigende zin

Meest overtuigende zin brengt 60% meer donaties op

Gedragswetenschapper Nicolas Guéguen doet onderzoek naar hoe we taal kunnen inzetten om anderen te overtuigen van wat we willen. Hij zette twee varianten van een vergelijkbare vraag in om na te gaan wat de meeste donaties zou opleveren.

Donaties voor een goed doel

Hij wilde bezoekers van een winkelstraat vragen een donatie te doen voor een goed doel en gebruikte daarvoor de volgende introductie: “waarschijnlijk bent u geïnteresseerd in organisaties voor kinderen met gezondheidsproblemen.” Vervolgens gebruikte hij twee verschillende zinnen:
• “Ik vroeg me af of u ons zou kunnen helpen door een donatie te doen?”
• “U zult het vast niet willen, maar ik vroeg me af of u zou kunnen helpen door een donatie te doen?”
Wat bleek? in het tweede geval waren de mensen op straat 60% meer bereid om een donatie te doen. Het geeft goed aan hoe we met de Nederlandse taal kunnen overtuigen door te beginnen met een (valse) aanname. Door alvast aan te geven dat iemand het waarschijnlijk niet zou willen doen creëren we druk op de vrije wil. Zij die de boodschap horen, willen laten zien dat ze zelf bepalen wat ze doen en besluiten daarom alsnog te doneren.

Overtuigen in iedere vreemde taal

Als vertaalbureau volgen we de verschillende talen uitvoerig, zowel het Nederlands als bijvoorbeeld het Engels, Duits en Frans. We gaan na hoe er in de verschillende talen te overtuigen valt, zodat we daarmee een uitstekende vertaling kunnen maken.

Deel dit bericht via: