Mark Zuckerberg wil dat Facebook nog belangrijker wordt

Mark Zuckerberg wil dat Facebook nog belangrijker wordt

 

Toen Facebook-CEO Mark Zuckerberg vorige week een memo van 3.200 woorden uitbracht waarin hij zijn visie uiteenzette over privacy en berichtenverkeer, waren brancheanalisten die het bedrijf nauwlettend volgen, niet bijzonder verrast.

Weken eerder, op 30 januari, zei Zuckerberg veel van hetzelfde tijdens een conference call met Wall Street-analisten, nadat het bedrijf de kwartaalresultaten had bekend gemaakt.

“Wellicht zijn de belangrijkste dingen al in de maak”, zegt Brian Wieser, de wereldwijde president voor business intelligence bij het mediabedrijf GroupM. Wat Zuckerberg in de memo deed, zei hij, was om die gedachten onder de noemer van een ‘visie’ te plaatsen.

Visie

De “visie” van Zuckerberg was ook niet bepaald nieuw voor de belegger. Een groot deel van zijn memo bestaat uit zaken, die al jarenlang deel uitmaken van de strategie van het bedrijf. Hiertoe behoren:

  • het ontwikkelen van privé-berichtenservices, zoals WhatsApp
  • het vergroten van het delen van gegevens tussen de Facebook-gebruikers
  • het testen van manieren om berichten tijdelijk online te posten, zoals de verhalen van Instagram, gekopieerd van Snapchat.

Voor sommige analisten had deze aankondiging van Zuckerberg meer weg van continuïteit dan van verandering. Het afgelopen jaar was er een van schandalen, waarin Facebook het doelwit was van wetgevers en regelgevers over de hele wereld. Toch wil de CEO van het bedrijf geruststellende garanties bieden, dat hij het bedrijf kan laten groeien en voortborduren op zijn kernproducten, in plaats van ze te vervangen.

Meer Facebook

Het manifest van Zuckerberg moet gelezen worden als het pleiten voor gelaagdheid, niet het veranderen van het model, zeiden analisten. Consumenten mogen geen andere Facebook verwachten, ze zouden “meer Facebook” moeten verwachten.

“Wij geloven dat Facebook een zwaardere productcyclus tegemoet gaat dan we de afgelopen jaren hebben gezien”, schreef Doug Anmuth, analist van de investeringsbank JP Morgan, in een notitie aan klanten, een dag na het gesprek van Zuckerberg op 30 januari met analisten.

WhatsApp, dat Facebook in 2014 kocht, heeft een betalingssysteem in India getest en verwerkt ongeveer een miljoen transacties per maand, volgens The Financial Times. Anmuth wees op dat project, evenals end-to-end encryptie en winkelen op Instagram als voorbeelden van toevoegingen waar Facebook aan werkt.

WeChat

Analisten zeiden te verwachten dat Facebook veel mogelijke toevoegingen zou testen, waaronder WeChat, een app voor smartphones die alom aanwezig is in China. Naast chatfuncties omvat WeChat een mobiel betalingssysteem, dat wordt gebruikt voor winkelen en er wordt geld verdiend door een commissie in rekening te brengen. Facebook kan volgend jaar een cryptocurrency uitrollen, meldde The New York Times.

Een bedrijfsmodel dat over internetcommerce handelt, kan een grotere prioriteit worden voor Facebook als regelgevers hardhandig optreden tegen het verzamelen van persoonlijke gegevens, de levensader van de advertentie-inkomsten van Facebook.

“Het komt misschien wel neer op hoe stabiel de advertentie-inkomsten zijn. Als dat uit elkaar begint te vallen, kunnen ze misschien een beetje op het gaspedaal drukken, “zei Chris Armbruster, onderzoekanalist bij beleggingsmaatschappij Kayne Anderson Rudnick. Het bedrijf bezit Facebook-aandelen in een van zijn fondsen.

De uitdaging is deels om te reageren op de nieuwste verschuiving in consumentengewoonten. In dit geval een terugkerende interesse in individuele berichten en berichten van kleine groepen, in plaats van openbare sociale mediaberichten. De verschuiving weerspiegelt de grootste verandering in het gebruik van Facebook sinds 2012, toen het bedrijf van serviceverlening, die voornamelijk op desktopcomputers werkte, overstapte naar een dienst die ze op mobiele telefoons gebruikten. De advertentie-inkomsten van Facebook stegen daarna explosief.

Tijd is geld

Mensen besteden meer tijd aan privéberichten, of Facebook dat wil of niet. “Het is voor Facebook beter dat het gebeurt op hun platforms”, schreef Thompson, een voormalig medewerker van Apple en Microsoft.

Als het lukt, behoudt Facebook de mogelijkheid om advertenties op die platforms te plaatsen. Met behulp van gegevens van Facebook zelf kan men de advertenties op specifieke mensen richten. Het bedrijf “voorkomt daarmee dat potentiële concurrenten bruikbare aandacht kunnen trekken”, schreef hij.

Facebook meldde voor 2018 een winst van $ 22 miljard, een stijging van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer 99 procent van de omzet van het bedrijf kwam uit advertenties. Facebook is er niet zeker van dat het toevoegen van een nieuw bedrijf een succes wordt. In tegenstelling tot de overstap naar mobiel, is een op betalingen gebaseerde berichtenservice vrijwel geheel nieuw voor het bedrijf. (Bron: NBC News)

Commerciële vertaling

Onder commerciële vertalingen vallen brochures, flyers en tariefkaarten. We vertalen met regelmaat ook websites voor klanten die de internationale markt willen gaan betreden. Dit is voor ondernemers vaak hét visitekaartje van het bedrijf.

Wilt u uw producten of diensten promoten in het buitenland? Laat uw commerciële vertaling over aan de vertaalexperts van Vertaalbureau Tongo. Wij zorgen ervoor dat de lezer niet doorheeft, dat het om een vertaling gaat. De lezer raakt daardoor op een natuurlijke wijze overtuigd van uw product of dienst.

Dankzij een vertaling van Tongo kunt u optimaal communiceren met uw doelgroep. Wij kunnen een vertaling in vrijwel elk vakgebied en elke taal verzorgen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons via 070-7531944 of mail ons.

Deel dit bericht via: